fredag, februari 24, 2006

Bindorna är säkrade...

Saker som jag för ett år sedan inte visste att jag behövde – lås på toalettstolen och badrumsskåpet, Näsfrida, ”galler” för fönster och blomkrukor. Om jag börjar med de båda låsen inne på toaletten. Det började med ett lås på toalettstolen när E kom på att det fanns vatten där och att hon kunde släppa ner allehanda saker där i (samt försöka dyka ner). Lås på! Inne på toaletten finns även ett badrumsskåp av större modell, där förvaras handdukar och bindor och tamponger… Av någon anledning är inte handdukarna speciellt intressanta utan bindorna, häromdagen åkte de ner i toaletten när pappan stod och kissade…. (jag har gett på föreslag att man kan sitta ner, när E är med och snokar) men nu finns även lås på det skåpet, så bindorna är säkrade! När det gäller näsfrida, eller snormaja som den går under här hemma, är detta en fenomenal uppfinning till småttingar som är snoriga, det där med att snyta sig här liksom lite svårt än. Nu till ”gallret”, det fanns för ett år sedan men då fungerade det som skydd för skona mot en hund som tyckte att skor var väldigt intressanta… numera är inte skor så intressanta. (”Gallret” är egentligen en utdragbar spaljé för utomhusväxter) För några veckor sedan var ”gallret” på väg ner i källaren för förvaring men av någon anledning blev det kvar här uppe. Nu skyddar ”gallret” den stora blomman framför fönstret från att få blomjorden utspridd, samt blommorna på fönsterbrädet att åka i golvet samt gardinerna, som det är så roligt att snurra in sig i när man är elva månader. Vad ska jag säga … nog viste jag att man var tvungen att vara om sig och kring sig när man har småbarn men det här är saker som jag aldrig hade i min vildaste fantasi kunnat föreställa mig (eller visste att fans ang. snormaja) och jag anar att det komma betydligt fler saker.

Annars har lilla E fått sina första skor, ett par kängor. Dessa spatserar hon stolt om kring i när hon får chansen. Hon gick från parkeringen in till lägenheten skrattandes hela vägen och blev skitförbannad när vi kom in och skulle ta av dem – succé med andra ord. Natten till idag gjorde hon en repris på hoppandet i sängen men i natt var det mellan klockan 4 och 5.. och när hon vaknade vid 8 i mamma och pappas säng så var hon kvick som en ödla och kröp ner till fotändan och rasade ner i golvet… som tur är är det inte speciellt långt ner och det låg en massa kuddar och nallar där som tog emot men hon upp och skrattade… (vi får väl ordna en bur eller nått när hon ska sova i våran säng….
Dagen har annars ägnats åt att städa och tvätta mindre roligt men ändå ganska nödvändigt. Sen har E`s faster ringt och ”hotat” med att ”halva” Stockholm ska komma hit när E fyller år…. Detta innebär kaos i denna lilla lägenhet, en kusin är mer vild än ”tam” den andra är hundrädd, vilket sprätten märker och vill vara extra snäll med henne. Allt detta innebär ett stort kaos, lägg där till att farmor och farfar i samhanget också har en hund skäller oavbrutet och som älskar att busa med sprätten… Nu har ska vi höra oss för om vi kan få hyra hyresgästföreningens lokal så det alla fall blir lite mer utrymme.
Nu är det dags för mat i denna familj. Idag står C för kosthållningen och har precis ringt och beställt pizza…..

Inga kommentarer: